Billigt forsikringsselskab med skidt bank på slæb

14. januar 2013, 10:42

 

De senere års forbedrede profitabilitet i forsikringsbranchen har skabt en profitabel forsikringsforretning hos Alm. Brand. Den kan købes med en markant 
rabat, fordi aktionærerne må acceptere det tvungne 
ejerskab af kriseramte Alm. Brand Bank, som lægger 
en dæmper på kursfesten på den korte bane.  

De senere års forbedrede profitabilitet i forsikringsbranchen har skabt en profitabel forsikringsforretning hos Alm. Brand. Den kan købes med en markant rabat, fordi aktionærerne må acceptere det tvungne ejerskab af kriseramte Alm. Brand Bank, som lægger en dæmper på kursfesten på den korte bane.  

 

Alm. Brands skadesforsikring har overraskende taget førertrøjen i 2012 med en meget lav combined ratio, som er det nøgletal, der beskriver omkostningerne og erstatningernes størrelse i forhold til præmieindtægterne.

I 3. kvartal blev Combined Ratio så lav som 80,2, hvilket er signifikant lavere end konkurrenterne Tryg og Topdanmark, der med henholdsvis 87,7 og 88,9 er langt bagefter.

For de første tre kvartaler af 2012 ligger Alm. Brand også klart i front med 83,7, hvor Tryg og Topdanmark ligger på 88,5 henholdsvis 88,0. Fremgangen kan henføres til næsten alle fronter, dvs. fremragende vejrlig, generelt mindre skadesomfang og færre storskader, og endelig har der været pæne afløbsgevinster, som isoleret set forbedrer Combined Ratio med 4,4 %-point. Afløbsgevinster dækker over forskellen mellem den endelige erstatningsudbetaling og de foretagne hensættelser til skader vedr. tidligere regnskabsår.

Læs hele artiklen i AktieUgebrevet nr. 2.

Hold dig opdateret

Med vores ugentlige gratis nyhedsmail.

Aktieskolen
Aktieskolen er din mulighed for at lære det grundlæggende i investeringsverdenen og dermed få en bedre forståelse hvad en god aktie er.

Omfattende selskabsdatabase
Data på de 100 største børsnoterede danske firmaer.
AktieUgebrevets etiske regler for privat handel
Senest revideret pr. 1. august 2012
Vi modtager:
Pilestræde 34     1147 København K     Danmark     Tel: 70 23 40 10     kontakt@aktieugebrevet.dk