Novo Nordisk står stærkt rustet til 2013

6. februar 2013, 13:44

Novo Nordisk aktien steg 39 % i 2012 drevet af solid vækst på top- og bundlinie samt en imponerende forbedring i indtjeningsmarginerne. Med endnu en vækstdriver i form af en ny langtidsvirkende insulin klar til global markedslancering i 1. halvår, forventer vi yderligere fremgang i år for Novo-aktien.

Novo Nordisk kom solidt ud af 2012, med et salg der for 4. kvartal isoleret set endte på næsten 21 mia. kr., en fremgang på 16 % over 4. kvartal 2011. For hele 2012 omsatte Novo for 78 mia. kr., hvilket var i den øvre del af det guidede interval, og modsvarede en fremgang på knap 18 % over 2011.

Det er salget i Nordamerika, der er ansvarlig for hovedparten af væksten, da Novo her omsatte for 34,2 mia. kr., hvilket er en fremgang på hele 29 % over 2011. Novo Nordisk har dels været begunstiget af en stærk dollarkurs i forhold til kronen, og herudover har salget af moderne insuliner anført af NovoLog og Levemir været solidt stigende. Endvidere er salget af Victoza steget med hele 60 %, og har endda trods lanceringen af det konkurrerende GLP-1 lægemiddel Bydureon nu en markedsandel i Nordamerika på 62 % mod 52 % i 2011. På global plan solgte Victoza for 9,5 mia. kr., en fremgang på 58 % og Victoza har nu en markedsan- delpå68%mod58%i2011.

Læs hele artiklen i AktieUgebrevet nr. 5.

Få daglige nyheder og hold dig opdateret med vores gratis nyhedsmail!

 
Økonomisk Ugebrev Flash NEWS!
Vi modtager:
Pilestræde 34     1147 København K     Danmark     Tel: 70 23 40 10     kontakt@aktieugebrevet.dk